I serve nuffnang ads

GilaPing

Monday, June 13, 2011

~kembali~

halo...kembalinya aku untuk menaip lagi
mencoret apa yang terlintas di fikiran..
sedang tersadai di dinding dalam bilik yang gelap dan kesejukan..
berteman secawan kopi dan gitar tong yang di beli lama dahulu...
kadang-kadang membuat aku teringat kembali zaman belajar dahulu..
masing2 dengan cara masing2 tetapi masih lagi boleh sehati sejiwa...
sesungguhnya belajar mmg tidak akan pernah sama dengan suasana pekerjaan...

dulu masa belajar,aku pikir nk keje ajer..
xde dah rase nk blajar...
nk cari duit,nak beli umah,nk bli kete tp paling penting nk tolong mak ayah, nk ringankan beban mak ayah..
tp skarang,hanya satu dua baru yang tercapai setelah beberapa lama berkerja..
yang penting jgk,aku da sedikit ringankan beban mak ayah..
sedikit dan takkan ternampak oleh orang lain...(tak mau orang lain nampak)

dah keje ni,asyik pikir nk sambung blaja jer...
ase x cukup dengan ape yang ade sekarang...
tambah lagi dengan kawan2 sume berpelajaran tinggi dan berkerjaya dengan lebih baik...
terasa malu jugak kalau nk bersua muka dengan mereka..
kelihatan aku sangat kurang berjaya dalam hidup walhal aku senang dengan kehidupan sekarang...
tapi apalah sangat...kalau dipikir2 balik, mmg takkan abis dunia kalau nak dikejar..
sedikit pun dah cukup kalo ade rase syukur dalam Hati...
aku cuma kadang2 rasa ralat sebab mase aku ade peluang,aku persia2kan...
orang kasi can blaja elok2,pergi main2 carik kawan,cari keseronokan tatkala umur baru meningkat 18 tahun...(masa tu jiwa remaja)..

sekarang da bekerja,baru rasa perit nk dapat duit singgit dua inggit...
bukan sesenang lemon je nk dapat duit...
dulu boleh aa tgk kawan2 men petik je nk dapat duit...
dail no tepon mak ayah,pastu cakap nk beli buku la,nk makan x xukup la, nk beli pakaian sukan laa...sangat senang untuk mereka yang mewah itu mendapatkan sumbangan wang keluarga...

syukur jugak sbb aku da berdikari dari segi itu sejak skola agi..
amatlah jarang sekali aku meminta wang dari keluarga..
bukan x pernah tapi amat jarang...
kite ni kalo bukan orang senang, kne sedar diri..
jgn pikir nk idop mewah jer...
idop senang atas kesusahan mak ayah..
aku still xleh time keadaan macam tu....
muke rase tebal 10 inci nk mintak duit 10 hinggit...
itu skala dulu..
skarang bebudak nk mintak 100 pon slamber jer...
dasar tak tau malu...

sangatlah betul kalo ade yang berkata bahawa wang x pernah cukup...
makin byk kita ada,makin x cukup kita rasa..
kepala duk pikir camne nk tambah duit..
x salah keadaan tu kalau kita x abaikan sesuatu yang lain..
skarang ni orang Islam yg berada dalam kesenangan selalu sangat mengabaikan zakat sedangkan ia adalah sesuatu yg sangat dituntut...
apalah sangat nilai matawang zakat tu kalau nk dibandingkan dengan ganjaran dan pahala..
lagipun sesuatu yang amat menyeronokkan kalau kita dapat menyenangkan orang lain...
hati rasa puas, hidup rasa berkat..

aku tatau nape aku nak membebel malam ni tapi mmg aku nk tulis jgk..
ape aje yang terlintas dalam kepala aku,aku nk titipkan untuk jadi bahan bacaan..
kalo bleh jadi novel,biaa laa jadi novel kat sini...

kalau hati rasa kosong,kita kena balik pada Yang Satu..
kalau hati x rasa kosong pun kita kena balik pada Yang Satu..
mana hak kita sebagai manusia?
mana tanggungjawab kita sebagai manusia?
manusia sekarang sangat senang melupakan tujuan dan tanggungjawab kita di alam fana ini..
rmai beranggapan hidup ni hanya nk kumpul pahala..
ada beranggapan, hidup nk kumpul harta banyak2 supaya senang di dunia..
ada judak yang pikir nak mati jer..macam laa amalan da ckup nk mengadap soalan Yang Esa..
ada yang duk mintak panjang umur sbb x puas lagi nk rasa nikmat dunia..
dalam bermacam2 ragam manusia,anda rasa anda tergolong dalam kategori yang mane??
setiap manusia punya naluri tetapi terfikirkah kita sapa yang mengilhamkan naluri itu?
andai naluri dipengaruhi nafsu,maka hancurlah naluri bersama dengan tindakan...

sekian bebelan untuk malam ini..
larut malam kini memanggil untuk aku memejamkan mata..
mengumpul tenaga kembali utk aku menunai tanggungjwab sebagai manusia..
esok hari yang mendatang pasti penuh onak dan cabaran walau sehebat mana kita
jangan sampai kita lupa asal usul kita...
malam datang pagi menyusul..

~end~


by shareeb

No comments:

Post a Comment