I serve nuffnang ads

GilaPing

Monday, November 9, 2009

ORANG ISLAM DI DUNIA

Untuk entry kali ini saya memilih cara santai untuk berkongsi maklumat dengan saudara-saudari sekalian. Entry kali ini saya nak story tentang orang Islam di dunia. Mungkin ramai orang Malaysia khususnya orang melayu beranggapan, Islam ini popular di tanah arab dan melayu saja.

Sebenarnya kajian statistik menunjukkan, populasi orang Islam di dunia ialah setiap 4 orang terdapat 1 orang Islam. Banyak fakta diselewengkan seolah-olah Islam ini agama kolot dan makin pupus dan semakin ramai meninggalkannya. Itu lah yang cuba diwayangkan oleh sesetengah media termasuk media cetak dan buku-buku teks. Mereka sedar dan takut sekiranya ramai orang tahu fakta yang sebenar. Jika saudara pernah menjejakkan kaki di bumi Eropah, sebenarnya jutaan muslim ada disana terutama di France. Di German saja terdapat lebih kurang 12juta orang Islam. Fakta juga menunjukkan apabila anda berkunjung ke Eropah, banyak gereja yang kosong dan telah diambil alih menjadi masjid. Ini juga lambang kebangkitan Islam sebenarnya. Ia berlaku secara global. Salah satu negara yang tidak disangka menerima Islam secara drastik ialah Poland. Ia telah merisaukan pihak Amerika dan Zionis. Begitulah Allah menunjukkan kekuasaanNya kepada manusia yang sentiasa membuat silap.

Di German, jangan terkejut dengan cara mereka mengamalkan Islam... boleh dikatakan lebih baik dari kebanyakkan orang di Malaysia yang selama ini bangga menjadi pusat negara Islam. Di German, apabila mereka bersolat, dari segi pakaian, mereka bekerja pakai baju biasa mereka melakukan pekerjaan, tapi bila tiba waktu solat berjemaah, mereka pergi ke Masjid dan mengambil jubah dan sarung saja. Jubah mereka telah siap2 letak di masjid dalam keadaan bersih dan teratur.Begitu cantik sistem mereka dari segi pemakaian. Apabila mereka berada dalam saf, mereka sangat pentingkan saf, bahu rapat ke bahu, kaki juga rapat antara satu sama lain seolah2 mereka satu jemaah kuat dan bersatu padu, mengikut Imam bersembahyang memuji kebesaran Allah. Jika di Malaysia mungkin masjidnya besar jadi orang suka ambil jarak... tapi itu lah fenomena di German. Bukan setakat itu saja, jika sembahyang terawikh di sana, Imam akan beritahu surah apa yang akan dibaca untuk keesokan hari, jadi jemaah boleh balik mengulangkaji surah tersebut, apabila imam membaca surah itu pada keesokan hari jemaah boleh mengikuti dengan baik dan biasanya tidak akan mengantuk walau dibaca surah panjang sekalipun. Lagi satu fenomena baik yang jarang berlaku ialah, Imam di sana selepas solat, berdoa pada Allah supaya solat mereka itu diterima oleh Allah. Jika khutbah jumaat pula, mereka sentiasa update jemaah dengan isu-isu terkini dan bukannya isu berulang seperti yang pernah didengar sebelum ini. Inilah fenomena yang berlaku di negara Eropah sebenarnya... Begitu juga di Amerika.

Tujuan perkongsian ini bukanlah bertujuan untuk riak tapi untuk membuka minda atau tempurung yang ada di Malaysia supaya memandang dengan lebih luas. Mohon lah pada Allah s.w.t supaya ditunjukkan jalan yang lurus...

by shareeb

No comments:

Post a Comment